Värbamises on igale potentsiaalsele kandidaadile lähenemine oluline, sest sobivaid kandidaate võib olla vaid näputäis.
Esiteks, tee korralik uurimistöö inimese kohta, kellele soovid tööpakkumist teha.
Ole kindel, et inimese üldine taust (internetist vabalt leitud info põhjal) on korras ning tal pole mingit huvide konflikti ettevõttega, kuhu teda tööle soovid kutsuda. Mida täpsemalt sihid, seda sobivamaid kandidaate endale leiad. Edukalt läbi viidud sihtotsingu puhul levib otsingu info võimalikult vähe.
Värbamises, nagu müügiski, on telefonikõned e-mailidest kordades tulemuslikumad
Eranditeks on IT ja tehnilised ametikohad, kus sihtgrupp soovib pigem kirjutada, mitte rääkida.
Kirjad ja sõnumid pole üldjuhul personaalsed ning inimesed ei vaevu neile vastama. Teatakse, et kirju/sõnumeid on lihtne välja saata ning neid saadetakse tihtipeale huupi. Samas viisakalt ja sõbralikult helistades lood inimestega häid suhteid, mis tulevad kasuks isegi siis, kui nad hetkel pole huvitatud kandideerima.
Alusta telefonivestlust enda õigest meelestusest.
Olles ise sõbralik ja positiivne, ei saa ka vestluskaaslane teistsugune olla. Enamik inimestest on tööpakkumise saamisest pigem meelitatud. Seda eriti, kui on näha, et eeltöö on korralikult tehtud, suhtumine personaalne ning sõbralik.
Alusta vestlust enda ja ettevõtte tutvustamisest ning selgita, millise eesmärgiga helistad.
Telefonivestluseks õige aeg ja koht on olulised.
Teiselt poolt telefonitoru ei saa me teada, millises olukorras teine inimene on – kus ta on, mida teeb ja kellega on. Sellega peab värbamises kindlasti arvestama. Juba kasvõi sellepärast, et kandideerimise otsus on inimestele tihti isiklik otsus ja ei taheta, et keegi sellest teaks. Rääkides enda jutu teisele osapoolele ära talle ebasobival ajal, ei saa ta kaasa mõelda. Vestluskaaslasele võib sellisel juhul jääda tunne, nagu talle aetaks midagi jõuga peale. Kui inimesel pole sobilik aeg telefonivestluseks, siis uuri sõbralikult, millal võiks olla sobilik hetk ning võta siis uuesti ühendust. Mõnikord võib mõnda potentsiaalset kandidaati kõnetada mitmeid kordi, kuid tihti viib järjekindlus lõpuks sihile ning teisele poolele jääd kindlasti positiivselt meelde.
Vestluse käigus räägi pakutavast tööst lühidalt, optimistlikult ning vastava kiirusega nii, et teine pool jõuaks kaasa mõelda ja vahele küsida.
Kui inimene küsib küsimusi töö ja ettevõtte kohta, siis see tähendab juba poolt võitu, sest ta mõtleb Sinuga kaasa ja esmane huvi on olemas.
Kui inimene tunneb huvi tööpakkumise kohta, siis küsi, kas ta soovib infot e-mailile.
See annab talle võimaluse kõik rahulikult läbi mõelda ning veel lisaküsimusi valmis mõelda. Liiga kiiresti kandidaadi intervjuule saades on oht, et ta tegelikult pole enda kandideerimist korralikult läbi mõelnud ning tühistab selle viimasel hetkel.
Saates inimesele tööpakkumise infot e-mailile, uuri kindlasti, millal võiksid talle uuesti tagasi helistada.
Viga oleks leppida sellega, et inimene ise vastab millalgi, kas ta on huvitatud või mitte. Sellisel juhul võid jäädagi ootama ning juba loodud kontakt jääb lõpuni “ära kasutamata”. Mõeldes, kui vähe potentsiaalselt sobilikke kandidaate leidub (sõltuvalt otsitavast ametikohast), on iga lõpuni viimata kontakt raiskamine.
Kui inimene ütleb, et ta pole antud tööpakkumisest huvitatud, uuri, millised tööpakkumised ja millal võivad talle huvi pakkuda.
Sel viisil saad endale luua andmebaasi järgmiseks korraks kui sarnasele ametikohale töötajat otsid.
Juhul kui inimene ütleb, et ta ei soovi kindlasti tööd vahetada ega seda arutada, siis aktsepteeri seda ning lõpeta kõne viisakalt.
Inimest tööle kutsudes võib muuta tema elu. Seetõttu on siinkohal vaja olla vastutustundlik ja heasoovlik.
Üritades ametikohta iga hinna eest “maha müüa”, võib värvatu uude ettevõttesse tööle minnes üsna varsti avastada, et tegelikult on töökoha vahetus vaid osava müügitöö tulemus.
Lõpeta alati kõik vestlused positiivsetes toonides ja jäta “uks avatuks” järgmisteks kordadeks.
Nii jääd meelde meeldiva vestluskaaslasena ning muudad nii enda kui teise inimese päeva rõõmsamaks.
Annika Melsas,
TeamCreatori asutaja